Harry Potter i kamień filozoficzny, J. K. Rowling

J. K. Rowling, Harry Potter i kamień filozoficzny
Przekład: Andrzej Polkowski
Media Rodzina, Poznań 2000

Lektury szkolne z reguły budzą niechęć uczniów do czytania. Aby odejść od nudy i stereotypów, odważyłam się omawiać na lekcjach języka polskiego książkę   Harry Potter i kamień filozoficzny. Lektura była osobistą sugestią uczniów, budziła duży aplauz i zainteresowanie ze strony młodych czytelników. Byłam przekonana, że uczniowie chętnie sięgną po własną propozycję książkową, będą częściej się zgłaszać na lekcjach, wdawać w dyskusję, aktywnie uczestniczyć w zajęciach. I tak...
rzeczywiście było. Wybór książki spełnił moje oczekiwania. Lektura okazała się dobrym wprowadzeniem do gatunku fantastyki. Stanowiła też temat do rozmów o fantastycznych zwierzętach i postaciach, nawet tych z mitologii. 
Książka była bazą do ciekawych wypracowań i innych prac twórczych, ponieważ pobudzała wyobraźnię uczniów i zdolność tworzenia tekstów z różnym celem, i przeznaczeniem. Pamięcią sięgam do tematu: Szkoła Harry'ego... Podzieliłam wówczas klasę na zespoły. Rozdałam szare kartony papieru. Zadaniem grup było przedstawienie w formie graficznej szkoły, do której uczęszczał Harry, zebranie materiału słownikowego i zredagowanie opisu. Uczniowie uruchomili swoją wyobraźnię i powstały twórcze, pełne pomysłów prezentacje. 
Podczas pracy nad lekturą wykorzystywałam aktywizujące metody nauczania, które zapewne stosuje każdy nauczyciel, aby uatrakcyjnić prowadzenie lekcji. Byłam jedynie rozczarowana tym, że sprawdzian z lektury, który pisali uczniowie przed jej omawianiem, wcale nie był wynikiem dokładnego przeczytania książki. Dużo uczniów bazowało na wiedzy filmowej. Większość z nich czytała lekturę wcześniej i nie zmobilizowała się do przeczytania jej ponownie. 
Mimo tych drobnych mankamentów, zamierzam w przyszłym roku też omawiać Harry'ego Pottera na lekcjach języka polskiego. Uważam, że książka wnosi świeżość i zawiera treści dydaktyczne. Przedstawione są  w niej ważne wartości, takie jak przyjaźń i miłość, przewaga dobra nad złem, wiara we własne możliwości. Zatem praca nad lekturą uczy  wybierania wartości, które są najważniejsze oraz pokazuje siłę miłości i przyjaźni w życiu każdego człowieka.
Stanisława Kędra 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz