Przekład: Andrzej Polkowski
Media Rodzina, Poznań 2000
Lektury szkolne z
reguły budzą niechęć uczniów do czytania. Aby odejść od nudy i stereotypów, odważyłam się omawiać na lekcjach języka polskiego książkę Harry Potter i kamień filozoficzny. Lektura była osobistą sugestią uczniów, budziła
duży aplauz i zainteresowanie ze strony młodych czytelników. Byłam przekonana, że uczniowie
chętnie sięgną po własną propozycję książkową, będą częściej się zgłaszać na
lekcjach, wdawać w dyskusję, aktywnie uczestniczyć w zajęciach. I tak...
rzeczywiście było. Wybór książki spełnił moje oczekiwania. Lektura okazała się dobrym wprowadzeniem do gatunku fantastyki. Stanowiła też temat do rozmów o fantastycznych zwierzętach i postaciach, nawet tych z mitologii.
rzeczywiście było. Wybór książki spełnił moje oczekiwania. Lektura okazała się dobrym wprowadzeniem do gatunku fantastyki. Stanowiła też temat do rozmów o fantastycznych zwierzętach i postaciach, nawet tych z mitologii.
Książka była bazą do ciekawych
wypracowań i innych prac twórczych, ponieważ pobudzała wyobraźnię uczniów i
zdolność tworzenia tekstów z różnym celem, i przeznaczeniem. Pamięcią sięgam do tematu: Szkoła Harry'ego... Podzieliłam
wówczas klasę na zespoły. Rozdałam szare kartony papieru. Zadaniem grup było
przedstawienie w formie graficznej szkoły, do której uczęszczał Harry, zebranie materiału
słownikowego i zredagowanie opisu. Uczniowie uruchomili swoją wyobraźnię i powstały twórcze,
pełne pomysłów prezentacje.
Podczas pracy nad lekturą
wykorzystywałam aktywizujące metody nauczania, które zapewne stosuje każdy
nauczyciel, aby uatrakcyjnić prowadzenie lekcji. Byłam jedynie rozczarowana
tym, że sprawdzian z lektury, który pisali uczniowie przed jej omawianiem, wcale
nie był wynikiem dokładnego przeczytania książki. Dużo uczniów bazowało na
wiedzy filmowej. Większość z nich czytała lekturę wcześniej i nie zmobilizowała
się do przeczytania jej ponownie.
Mimo tych drobnych mankamentów,
zamierzam w przyszłym roku też omawiać Harry'ego Pottera na lekcjach języka
polskiego. Uważam, że książka wnosi świeżość i zawiera treści dydaktyczne. Przedstawione są w niej ważne wartości, takie jak przyjaźń i
miłość, przewaga dobra nad złem, wiara we własne możliwości. Zatem praca nad
lekturą uczy wybierania wartości, które
są najważniejsze oraz pokazuje siłę miłości i przyjaźni w życiu każdego człowieka.
Stanisława Kędra
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz