Wyd Nasza Księgarnia, Warszawa 2014
Przekład: Hanna Baltyn
Tematyka: Niemcy w okresie II wojny światowej; dojrzewanie nastoletniej bohaterki w trudnych warunkach; historia opowiadana przez upostaciowaną śmierć obserwującą ludzi w ekstremalnych sytuacjach (oryginalność tej powieści wynika z wprowadzenia śmierci jako narratora, który mówi w rodzaju męskim).
Problematyka: relacje dziewczynki z ukrywającym się Żydem; fascynacja światem książek; oswajanie śmierci.
Niezwykłość tej powieści, której akcja rozgrywa się podczas II wojny światowej w prowincjonalnym miasteczku, uderza już od pierwszych zdań. Narratorem jest... ŚMIERĆ, która w dodatku nie jest kobietą. Widzimy świat oczami śmierci obserwującej (obserwującego?) dorastanie nastoletniej dziewczynki. Liesel doświadcza nie tylko grozy wojny, ale także fascynacji światem książek. Jej pierwszą lekturą jest... Podręcznik grabarza, znaleziony podczas pogrzebu brata. Lektura kolejnych książek wiąże się z koniecznością ich zdobycia z domu bogatych Niemców, w którym są one tylko ozdobą. Świat Liesel to nie tylko książki, toi także relacje z ukrywanym przez rodzinę Żydem.
Powieść zaskakuje na wielu poziomach. Ukazuje nie tylko rodzinę niemiecką pomagającą Żydowi, ale również świat pierwszych przyjaźni, miłości.
Elżbieta Grądzka
Joanna Kucharczyk
Grażyna Grzegorczyk
Ekranizacja
Produkcja: Niemcy, USA 2013
Reżyseria: Brian Percival
Wykonawcy: Sophie Nelisse, Emily Watson, Geoffrey Rush
Nareszcie taka śmierć, która nie jest kobietą. Bo dlaczego zawsze musi nią być?
OdpowiedzUsuńUczniom się podobała, nauczycielom także dobrze się omawiało problematykę podczas lekcji.
OdpowiedzUsuńEmka
Myślę, że moim uczniom się spodoba - szczególnie kontekst historyczny przedstawiony w tak oryginalny sposób.
OdpowiedzUsuńEla Paciorek